Introductie WCAG-pagina's
Introductie van de pagina met informatie over de WCAG-succescriteria.
1.1.1 Niet-tekstuele content
Zorg bij niet-tekstuele content voor een tekstalternatief.
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.2.6 Gebarentaal (vooraf opgenomen)
Voeg gebarentaal toe aan een vooraf opgenomen video met gesproken woord.
1.2.7 Verlengde audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Is er te weinig tijd om audiodescriptie uit te spreken, voeg dan een verlengde audiodescriptie toe. Deze pauzeert de video zodat er tijd is om de aanvullende informatie toe te voegen.
1.2.8 Media-alternatief (vooraf opgenomen)
Voeg bij opgenomen video's de inhoud ook als uitgeschreven tekst toe.
1.2.9 Louter-geluid (live)
Maak bij een live audio-opname de inhoud ook als uitgeschreven tekst beschikbaar, als live ondertitels of vooraf als tekstdocument.
1.3.1 Info en relaties
Alle gebruikers moeten over dezelfde informatie kunnen beschikken.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Geef toetsenbordgebruikers de mogelijkheid om binnen een pagina sneller te navigeren door onderdelen te kunnen overslaan.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.3.4 Weergavestand
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.3.5 Identificeer het doel van de input
Zorg dat de browser kan begrijpen wat een gebruiker moet invoeren, zodat die kan helpen en het makkelijker kan maken.
1.3.6 Identificeer het doel
Maak ten volste gebruik van de mogelijkheden van bijvoorbeeld HTML en ARIA om het doel van onderdelen van een webpagina duidelijk te maken voor software.
1.4.1 Gebruik van kleur
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.4.2 Geluidsbediening
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.4.3 Contrast (minimum)
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.4.4 Herschalen van tekst
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.4.6 Contrast (versterkt)
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.4.8 Visuele presentatie
Een gebruiker moet de visuele weergave van tekstblokken zelf kunnen aanpassen om deze beter te kunnen lezen.
1.4.10 Reflow
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.4.12 Tekstafstand
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
1.4.13 Content bij hover of focus
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.1.1 Toetsenbord
Zorg dat alle functionaliteit met een toetsenbord te bedienen is.
2.1.2 Geen toetsenbordval
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.1.4 Enkel teken sneltoetsen
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.2.1 Timing aanpasbaar
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.4.1 Blokken omzeilen
Geef toetsenbordgebruikers de mogelijkheid om binnen een pagina sneller te navigeren door onderdelen te kunnen overslaan.
2.4.2 Paginatitel
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
2.4.3 Focus volgorde
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.4.4 Linkdoel (in context)
De linktekst vertelt aan de gebruiker waar de link naar toe gaat (het linkdoel).
2.4.5 Meerdere manieren
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.4.6 Koppen en labels
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of het doel.
2.4.7 Focus zichtbaar
Beschrijving, documentatie, gerelateerde richtlijnen, bronnen, gebruikersonderzoek en hoe te testen.
2.4.10 Paragraafkoppen
Gebruik paragraafkoppen (kopjes) om de content te structureren.
2.4.11 Focus niet bedekt (minimum)
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.4.13 Focusweergave
Beschrijving, documentatie, gerelateerde richtlijnen, bronnen, gebruikersonderzoek en hoe te testen.
2.5.1 Aanwijzergebaren
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.5.2 Aanwijzerannulering
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.5.3 Label in Naam
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.5.4 Bewegingsactivering
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.5.5 Grootte van het aanwijsgebied (uitgebreid)
Maak het aanwijsgebied van knoppen, links en formuliervelden groot genoeg, zodat het makkelijker is om deze te selecteren.
2.5.7 Sleepbewegingen
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
2.5.8 Grootte van het aanwijsgebied (minimum)
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
3.1.1 Taal van de pagina
Geef de menselijke taal waarin de tekst van een webpagina is geschreven aan. Dit kan door in het html-element het attribuut ‘lang’ mee te geven.
3.1.2 Taal van onderdelen
Als je pagina tekst bevat in een andere taal dan de hoofdtaal, geef dit dan aan. Dit kan door in het html-element waarbinnen de tekst staat het attribuut ‘lang’ mee te geven.
3.2.1 Bij focus
Beschrijving, documentatie, gerelateerde richtlijnen, bronnen, gebruikersonderzoek en hoe te testen.
3.2.2 Bij input
Beschrijving, documentatie, gerelateerde richtlijnen, bronnen, gebruikersonderzoek en hoe te testen.
3.2.3 Consistente navigatie
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
3.2.4 Consistente identificatie
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
3.2.6 Consistente hulp
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
3.3.1 Foutidentificatie
Laat een gebruiker weten als er fouten zijn bij het invullen van een formulier.
3.3.2 Labels of instructies
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
3.3.3 Foutsuggestie
Laat een gebruiker op een toegankelijke manier weten hoe een formulierveld goed in te vullen.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Wanneer een gebruiker een formulier invult met juridische, financiële of persoonlijke gegevens, zorg er dan voor dat gebruiker de ingevulde gegevens kan controleren en corrigeren.
3.3.7 Overbodige invoer
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
3.3.8 Toegankelijke authenticatie (minimum)
Aan deze inhoud wordt gewerkt en bevat nu referenties en een korte samenvatting.
4.1.1 Parsen
Zorg dat er geen fouten in de HTML-code zijn.
4.1.2 Naam, rol, waarde
Geef interactieve elementen een toegankelijke naam en een rol. Geef daarnaast, afhankelijk van de functionaliteit, het element een toestand (state), eigenschappen en een waarde mee.
4.1.3 Statusberichten
Je kunt updates met belangrijke informatie met de gebruiker delen via een statusbericht. Zorg er dan voor dat gebruikers die de melding niet zien, deze informatie toch meekrijgen.